Porto. Tsirkust ja veini

123

Meie Portugali reisist oleks veel nii mõndagi kirjutada ja püüangi seda nüüd osade kaupa teha. Ega me ju kõiki 6 päeva ka ookeanikaldal lebotanud ja merisiilikuid korjanud. Mingi kultuuriprogramm tuleb ikka ka läbi teha.

Peab kohe ütlema, et suuri ja kuulsaid muuseume Portos ei ole. Sealsete turismiobjektide eesotsas on hoopis raamatupood! Nimelt peetakse juugendstiilis Lello e Irmão poodi üheks kaunimaks raamatupoeks maailmas. Eelkõige on muljetavaldav poe keskel kaarduv puutrepp, mis on tõeline juugendi pärl. Kuna Lello poest on kõikides turismiportaalides ja -brośüürides juttu, olid minu ootused muidugi kõrgel. Paraku tuli omajagu pettuda, sest midagi otseselt põlvist nõrgaks võtvat me näha ei saanud, ehkki juugend on kindlasti üks mu lemmikstiile. Võib-olla on asi ka selles, et kuna Brüssel on maailma juugendi pealinn ning imeilusaid juugendmaju võib siin loendada ilmselt sadades, olen lihtsalt liiga ärahellitatud. Lello poes kahjuks pildistada ei tohtinud, nii et kes soovib seda kuulsat treppi vaadata, peab kiikama siia. Aga väljast on pood selline:

075

Teine kuulus juugendhoone Portos on kohvik Majestetic. Kuna tegu on populaarse kohaga, mis nii hommikul kui õhtul rahvast täis, piirdusime meie vaid ukse vahelt sissevaatamisega.

Enamus Portot külastavaid turiste tahab ilmselt ära käia ka La Torre dos Clerigoses.

081

Selle Porto siluetis domineeriva 76 meetri kõrguse torni tippu viib 240 astet. Trepid on kitsad ja käänulised, aga ülesronimine on vaeva väärt – tipust saab nautida kauneid vaateid Douro jõele ja linnale.

077

Just siis, kui me tornist alla tulime, hakkasid selle arvukad kellad täistundi lööma. Isver-susver – oli see alles valu, mis kõrvadesse lõi! Hea, et kuulmine alles jäi. Ma tõesti ei soovita viibida kellelgi hea akustikaga tornis koos helisevate kelladega. 😀

076

Enne Porto-sõitu lugesin Internetist, et sealses Kolosseumis astub detsembrikuus üles suur rändtsirkus Monumental. Kuna C.-le tsirkus üldiselt meeldib, võtsime selle ka oma plaanidesse. Ja oli hästi tore. Kõige muljetavaldavam oli ehk mustkunstnik, kes mängleva kergusega naisi tiigriteks ja tiigreid naisteks võlus. Aga väga vahva oli ka üks ukrainlane oma 9 puudliga. Need kutsud olid ehtsad artistid, kes nautisid igat sekundit, mis nad laval viibisid. Oma elurõõmu ja lustiga meenutasid nad mulle delfiine, kes ka oma etteasteid alati tohutu rõõmuga teevad.

Hiljem sattusime linnas veel teisegi tsirkuse reklaamile. Tuli välja, et Portos peatus korraga 2 suurt tsirkust.  Kuna meile Monumental tsirkus väga meeldis, läksime vaatama ka Soledad Cardinali. See oli ookeaniäärsesse linnaparki püstitatud hiigeltelgis. Ja oli jälle täitsa tore ning hoopis erinev eelmisest! Mustkunstnikku näiteks polnudki. Aga olid 6 valget lõvi. Ja päris pöörased akrobaadid. Huvitav, et kloun oli naine, pealegi üsna vana. Ta sai rahva naerutamisega hästi hakkama, aga kuidagi nagu kahju oli pisut, et vanal daamil pole muud teha, kui tsirkuses klouni mängida.

169

Ma üldiselt ei ole suur tsirkusefänn ning ilma C-ta poleks kindlasti nendele etendustele sattunud, aga tuleb tunnistada, et mõlemad etendused olid kõrgel tasemel ja huvitavad. Võib-olla et isegi paremad, kui maailmakuulus Peterburi tsirkus, mida me suvel vaatamas käisime. Tuleb välja, et kui Londonis on meil tavaks teatrikülastused, siis Portost kujunes tsirkuselinn – kuue päevaga 2 etendust.:)

Teise suure elamuse tsirkuse kõrval pakkus meile Luis I sild.

115

See on ilmselt Porto kõige vägevam arhitektuurisaavutus – 300 meetrit pikk ja kahetasandiline. All sõidavad autod ja üleval – 70 meetri kõrgusel -metroo. Inimesed võivad käia mõlemal tasandil. Valmis see meistriteos 1886. aastal ning autoriks peetakse tihtipeale ekslikult Gustave Eiffeli. Tõepoolest, altpoolt on sillakaared hämmastavalt sarnased Eiffeli torni (1889) jalgadega, ajastu ja stiil on identsed. Siiski ei ole silla autoriks mitte vanameister ise, vaid tema õpilane Theophile Seyrig.

Ilusa ilmaga üle selle silla jalutada on unustamatu elamus. Kõrgusest avanevad piltpostkaardi vaated jõele ning selle mõlemale kaldale – ühel pool Porto, teisel pool Vila Nova de Gaia.

109

111

Vila Nova de Gaia on kuulus oma veinitööstuse poolest. Just selles piirkonnas asub suur enamus portveini tootvatest veinikeldritest. Keldreid on võimalik külastada, ekskursioonid toimuvad iga päev eri keeltes ning ca 4-eurose piletihinna sees on ka veinide degusteerimine ekskursiooni lõpus.

121

Veinikeldrite sammaldunud katused

Meie käisime Càlemi keldris. Ajaga hästi vedas – prantsuskeelne ekskursioon algas 8 minutit peale meie saabumist. Saime teada näiteks seda, et portveini toodetakse viinamarjadest, mis kasvavad Portost sadakond kilomeetrit ida pool mägedes. Sealseid kasvutingimusi iseloomustavad suured temperatuurikõikumised – suvel üle 40 kraadi sooja ja talvel kuni 15 kraadi külma.

Càlemi portvein valmib sellistes muljetavaldavalt suurtes tammevaatides.

177

Mõni vein on paari aastaga joogikõlbulik, teist hoitakse vaadis 20-30-40 aastat. Hiljem tehasepoes nägime ka 100-aastaseid veine. Vaatides seismise ajal teatud osa alkoholisisaldusest aurustub – prantsuse keeles on sellel nähtusel luuleline nimi “la part des anges“, mis tähendab siis “inglite osa”.

Veinikeldrite eest kaunistavad jõge veinivaatidega koormatud laevad:

122

125

Lugesin kuskilt, et suviti on see kallas veiniaurudest sedavõrd läbi imbunud, et purju võib jääda juba üksnes seal jalutades ja seda õhku hingates.:D Õnneks talvel midagi sellist ei täheldanud.

Kui peale kaldal jalutamist pole jaksu enam mööda lõputuid treppe üles sillale ronida, saab sinna mugavalt sõita köisraudteega. See on alles üsna uus lõbu – avati eelmisel aastal.

127

Rubriigid: Portugal. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.